Postaw na zdrowie we Wrocławiu

Białko w ciąży

kobieta na macie

Zasadniczo jest bardzo istotne dla zdrowego funkcjonowania każdego ludzkiego organizmu. Jeśli jednak mówimy o ciąży, to zapotrzebowanie na spożycie białka jest znacznie inne, to znaczy oczywiście znacznie wyższe. w tym okresie jest bardzo ważnym składnikiem pozwalającym zbudować poszczególne tkanki rozwijającego się maluszka. Jaka ilość białka, zatem byłaby odpowiednia dla nas, jeśli jesteśmy w ciąży? Oczywiście nie musimy tutaj stosować dokładnej ilości, co do grama, ale na pewno właściwą dla siebie ilość spożywanego białka powinniśmy w ciąży powiększyć o wartość około 925 gram.

Czego potrzeba?

Mowa oczywiście o całym okresie dziewięciu miesięcy, a nie o jednym dniu. Nasz maluszek potrzebuje sporej ilości białka, ponieważ bardzo intensywnie się rozwija. Jakie jest zapotrzebowanie na białko dziecka w łonie matki? Tutaj wskazujemy na wartość 0, 7 grama na dzień w pierwszym trymestrze ciąży, 3 gramy w drugim oraz 6 gram w trzecim trymestrze ciąży. Jak więc widać, zapotrzebowanie na białko pomiędzy poszczególnymi trymestrami znacząco się różni, znacząco się zwiększa. Dieta kobiety w ciąży powinna być zbilansowana, powinna zawierać w sobie produkty białkowe pochodzenia zwierzęcego oraz pochodzenia roślinnego. W ciągu dnia zapotrzebowanie na białko wynosi około 60 gram, aczkolwiek należy uważać, aby ta ilość nie była nazbyt duża.

Za dużo czy za mało?

Wprawdzie nadmierna ilość białka zostanie z organizmu wydalona, aczkolwiek jednocześnie będzie ona dla organizmu kobiety, a konkretnie dla jej nerek bardzo dużym obciążeniem i może powodować upośledzenie funkcjonowania tego jakże ważnego organu. Trzeba, więc zachować umiar, pewien rozsądek, trzeba stosować w diecie nieco większą ilość białka pochodzenia roślinnego, gdyż z mniejszym stopniu obciąża ono nasz organizm i tym samym ryzyko przyjęcia nadmiernej ilości białka jest mniejsze. Nasze dziecko samo pobierze sobie właściwą ilość białka. Jeśli więc przyjmiemy go aż nadto, zaszkodzimy sobie. Nieprawidłowe funkcjonowanie naszego organizmu może jednak mieć wpływ na rozwój dziecka.

By: Bartek M.