Postaw na zdrowie we Wrocławiu

Czy rękawiczki są niezbędne w treningu siłowym?

Zazwyczaj rękawiczki nie są niezbędne do tego, aby trenować siłowo. Duża większość osób ich nie potrzebuje, zaś wielu trenerów personalnych nawet odradza ich używanie. Pojawiają się jednak sytuacje, kiedy używanie rękawiczek treningowych jest mocno wskazane. Postaramy się omówić te sytuacje, jak również opisać zalety i wady noszenia rękawiczek w czasie treningu. Generalnie – jeśli ich koniecznie nie potrzebujesz, to ich nie używaj.

Do czego służą ?

Rękawiczki treningowe zabezpieczają sztangę przed wyślizgnięciem się. Jeśli masz problem z utrzymaniem sztangi, zwłaszcza gdy się spocisz, rękawiczki Ci w tym pomogą. Jest to kwestia bezpieczeństwa. Osoby trenujące dłużej, na wyższym poziomie zaawansowania, mogą używać na siłowni kredy lub magnezji w celu polepszenia bezpieczeństwa chwytu. Nie na wszystkich siłowniach jest to jednak dozwolone, z racji, że produkty te brudzą sprzęt. Rękawiczki pomogą Ci podnieść większy ciężar przy takich ćwiczeniach, jak na przykład martwy ciąg. Jeśli jednak czytasz ten artykuł, zapewne jeszcze nie jesteś na poziomie treningowym, aby ich potrzebować.

Do czego służą rękawiczki treningowe?

Osobną kwestią są paski treningowe oraz rękawiczki z dołączonymi paskami. Są one używane w celu polepszenia chwytu, lecz również w celu wyizolowania partii mięśniowych. Przykładowo, jeśli ściągasz drążek wyciągu górnego siedząc, pracują głównie Twoje plecy, lecz również biceps; jeśli użyjesz pasków treningowych lub rękawic z paskami, wówczas nie musisz aż tak koncentrować się na samym przytrzymaniu drążka, i powodujesz większą pracę pleców. Nie są to jednak praktyki powszechne i zalecane u osób początkujących. Zamiast próbować izolować grupy mięśni, skup się na podstawowych, złożonych ćwiczeniach, takich jak martwy ciąg, przysiad czy wyciskanie sztangi na ławeczce.

Jeśli chcesz przetestować czy paski treningowe lub rękawice z paskami są dla Ciebie użyteczne, zapytaj w swojej siłowni – niektóre posiadają ogólnodostępne paski. Możesz przetestować je przy martwym ciągu, podciąganiu się czy zwisach. Jeśli wyjątkowo nie będą Ci pasować, lub nie zauważysz znaczącej różnicy – wtedy wiesz, że nie jest to akcesorium dla Ciebie.

Czy rękawiczki treningowe osłabiają siłę chwytu?

Używanie rękawiczek treningowych polepsza chwyt. Istnieje mniejsza szansa, że sztanga się wyślizgnie. Jest to jednak miecz obosieczny – lepszy chwyt w tej chwili oznacza, że będzie on słabszy w przyszłości. Co przez to rozumiemy? Używanie rękawic powoduje, że mniej siły musisz przeznaczać na samo utrzymywanie ciężaru na miejscu i stabilizację. Twój chwyt nie będzie się wzmacniać z czasem, tak, jakby miało to miejsce przy nie używaniu rękawiczek treningowych. Jeśli więc zależy Ci na mocnym chwycie, a w dłuższej perspektywie na pewno powinno, wówczas staraj się ćwiczyć bez rękawiczek.

Odciski i otarcia dłoni w treningu siłowym

i otarcia dłoni w treningu siłowym

Największą bolączką pracy z większymi ciężarami, zwłaszcza u kobiet, są odciski i otarcia. I tutaj pojawia się pierwsza realna sytuacja, kiedy rękawiczki treningowe mogą okazać się niezbędne. Otarcia i odciski to nic przyjemnego. U niektórych osób może nawet dojść do sytuacji, kiedy muszą sobie robić przerwy w ćwiczeniach, gdyż ból dłoni nie pozwala im na normalne wykonywanie treningu. Jest to sytuacja, kiedy trzeba zastosować rękawiczki.

Bardzo podobna sytuacja do powyżej występuje wówczas, gdy jesteś kobietą, dopiero zaczynasz przygodę z siłownią, nie miałaś jeszcze odcisków, ale Twoja praca nie pozwala na to, aby się pojawiły. Coraz większy odsetek ćwiczących na siłowniach to kobiety. Minęły czasy, kiedy to sztangami i hantlami operowali tylko mężczyźni. W sytuacji, kiedy nie możesz sobie pozwolić na to, aby na Twoich dłoniach pojawiły się brzydkie otarcia czy przebarwienia od odcisków (bo jesteś dla przykładu zawodową kosmetyczką czy masażystką), wówczas koniecznie stosuj rękawiczki treningowe.

Rękawiczki treningowe z usztywnieniem nadgarstka

Rękawice treningowe z usztywnieniem nadgarstka są osobnym tematem. Używają ich głównie osoby o dłuższym stażu treningowym, lub takie, które przeszły jakąś kontuzję. Sztywniejszy nadgarstek pozwala podnosić większy ciężar np. przy wyciskaniu sztangi na ławeczce. Zabezpiecza staw i zmniejsza szanse na jego kontuzję. W przypadku przebytych urazów tego stawu lekarz lub fizjoterapeuta może zalecić korzystanie z rękawic z usztywnieniem. Nie są one jednak niezbędne do treningu siłowego w normalnych warunkach, a już na pewno nie są niezbędne dla osób początkujących i dopiero zaczynających przygodę z podnoszeniem ciężarów. Jeśli nie masz konkretnego wskazania, nie kupuj takich rękawiczek. Na pewno wskazaniem do ich kupienia nie jest fakt, że ktoś znajomy je kupił.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *