Postaw na zdrowie we Wrocławiu

Sen i jego rodzaje

Sen określić można jako stan czynnościowy ośrodkowego układu nerwowego. Cyklicznie pojawia się i przemija jeśli mamy na uwadze rytm okołodobowy. W czasie snu następuje zniesienie świadomości i bezruch. Sen jest niezbędny dla naszego organizmu, sprawia, że możemy wypocząć, zrelaksować się a tym samym poprawie funkcjonować. Każdy z ludzi ma inne zapotrzebowanie na sen, przez co jest to cecha indywidualna. Większość ludzi śpi około ośmiu godzin na dobę, a inni sypiają jedynie pięć. Ilość snu, jakiego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania zależy również od wieku. Noworodek śpi niemalże osiemnaście godzin na dobę, zaś w kolejnych latach czas snu znacznie się skraca. Rzec można że w czasie swego całego życia przeciętny człowiek przesypia około dwadzieścia lat.

Jak regulować sen?

Rytm snu w dużym stopniu jest regulowany przez natężenie światła, a także przez bodźce społeczne, które nas otaczają. Rytm snu nastawiony jest na 24 godziny, często jednak dochodzi do zaburzeń, które uniemożliwiają nam prawidłowe korzystanie ze snu.

Sen podzielić można na dwie fazy

* Sen cechujący się wolnymi ruchami gałek ocznych, czyli NREM. Zwany jest on również jako sen głęboki i wolnofalowy. Ta faza dzieli się z kolei na trzy stadia ze względu na intensywność.

* Sen o szybkich ruchach gałek ocznych znany nam jako REM. Jest to sen płytki, w którym mamy do czynienia z marzeniami sennymi. są całkowicie rozluźnione a człowiek nie porusza się. Niekiedy ta faza snu zwana jest jako paradoksalna, płytka.

NREM trwa na ogół od 80 do 100 minut. Po tym czasie następuje faza REM trwająca 15 minut. Cały cykl kilkakrotnie się powtarza. Czas ten jest nieco inny w ciągu dziennych drzemek a inny w nocy. W czasie nocnego odpoczynku fazy te kilkakrotnie wzrastają. Więcej na temat snu można przeczytać w poradniku.

Karmienie dziecka - zobacz na Ceneo

Dlaczego czasem pojawia się bezsenność?

Niekiedy mamy problemy ze snem. Nie możemy zasnąć, zaś w nocy często się budzimy. Cierpimy również na brak fazy najbardziej głębokiego snu. Tego typu problemy zwane są bezsennością i często są objawem nerwicy lub depresji. Ową sytuację warto zwalczać, ponieważ bezsenność, nieadekwatna ilość snu sprawia, że nasz organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Jesteśmy zmęczeni, zdenerwowani i nie mamy ochoty na obowiązki i pracę. Farmakologiczne środki sprawią, że faza snu będzie o wiele głębsza i lepsza.