Postaw na zdrowie we Wrocławiu

10 rzeczy, za które podziękują ci Twoje oczy

Statystyki są nieubłagane. Prawie połowa naszego społeczeństwa w wieku 16-54 lat nie widzi poprawnie. Współczesny tryb życia i wyzwania, jakim musimy sprostać, sprawiają, że o powinniśmy zadbać szczególnie, aby zachować ich piękno i – przede wszystkim – zdrowy wygląd.

Dziesięć zasad, wynikających z codziennych zachowań, w bezpośredni sposób przekłada się na zdrowie i kondycję naszych oczu.

1. Dobra dieta

Oczy szczególnie wdzięczne będą za jadłospis uwzględniający produkty bogate w kwasy omega-3, luteinę, cynk oraz witaminy A, C i E. Najprostszym sposobem ich dostarczenia jest dieta złożona z warzyw i owoców, pełnoziarnistego pieczywa, orzechów oraz ryb. Warto wyróżnić tutaj marchewkę – określaną czasem mianem cudu okulistycznego, bogate w cynk owoce morza, orzechy i strączki, a także ryby, które wprowadzą do naszego organizmu solidną dawkę omega-3. Z kolei luteinę znajdziemy we wszystkich co zielone, szczególnie w szpinaku, jarmużu czy brokułach.

2. Praca przy komputerze

Przesiadywanie przy monitorach ekranowych przesusza nasze oczy. Nawet jeśli wykorzystujemy dobrze dobrane okulary lub , zadbajmy o higienę wzroku. Odległość twarzy od monitora powinna wynosić minimum 70 cm. Po każdych 30 minutach należy zrobić przerwę, aby spojrzeć w przestrzeń lub zupełnie odejść od stanowiska. Jeśli oczy będą cierpieć, niezbędne okażą się krople do oczu. Nieco mniej oczywiste, ale bardzo słuszne, jest zalecenie spożywania odpowiedniej liczby płynów.

10 rzeczy, za które podziękują ci Twoje oczy

3. Korekta wzroku

Brak korekcji wzroku lub jej niewłaściwe dopasowanie przyczynia się do dalszego postępowania wady. Nie lekceważmy więc problemu. Jeśli nam dokucza, nośmy dopasowane okulary lub wygodne soczewki kontaktowe. Na badanie, a później zakup można wygodnie umówić się przez internet, na przykład na: https://twojepierwsze.pl/.

4. Okulary przeciwsłoneczne

Okulary przeciwsłoneczne powinny stanowić nasz kolejny niezbędnik. Nie dlatego, że świetnie się w nich wygląda, choć to istotna zaleta, ale przede wszystkim dlatego, że chronią nasze spojrzenie przed nadmiarem światła i szkodliwym promieniowaniem UVA i UVB. Zbyt długa bezpośrednia ekspozycja oczu na światło może doprowadzić nawet do uszkodzenia plamki żółtej. Dobre okulary powinny blokować niebezpieczne czynniki w 100%, dlatego należy kupić je w sprawdzonym sklepie optycznym, nie zaś na straganie czy w kiosku.

5. Aktywność fizyczna

To zalecenie może brzmieć zaskakująco, ale jest bardzo ważne. Uprawianie sportu usprawnia krążenie krwi, a więc również jej dopływ do naczyń krwionośnych oczu. Wpływa także na produkcję rodopsyny – związku chemicznego, który ma za zadanie usprawniać widzenie po zmroku.

6. Masaż oczu

Pod tym określeniem ukrywa się po prostu masaż powiek. Zalecana częstotliwość to trzy zabiegi tygodniowo. Polegają one po prostu na masowaniu powiek górnych okrężnymi ruchami, zaś powiek dolnych delikatnymi ruchami w kierunku zewnętrznych kącików oczu. Efekt można wzmocnić okładami z rumianku czy świetlika.

7.

Regularne wysypianie się jest ważne dla całego organizmu, także dla oczu. Lekceważenie czasu nocnego odpoczynku może powodować skutki uboczne, np. szczególnie dokuczliwą suchość oczu. Odbije się także niekorzystnie na wyglądzie.

8. Profilaktyka

Zapobiegać jest zawsze najlepiej! Nawet jeśli nie skarżymy się na żadne dolegliwości, gabinet okulistyczny powinniśmy odwiedzać raz na dwa lata. Wizyta zalecana jest również każdorazowo, gdy coś nas zaniepokoi.

9. Oświetlenie

Ważne jest oświetlenie, w którym przebywamy. Całkowicie niedopuszczalne jest czytanie w półmroku lub korzystanie z komputera, gdy błysk monitora jest jedynym źródłem światła w pomieszczeniu.

10. Dobrze dobrane soczewki

Soczewki kontaktowe są znacznie wygodniejszą alternatywą dla okularów, podobnie jednak jak szkła tych drugich, powinny być dobrze dobrane. Tylko wówczas zapewnimy sobie maksymalny komfort korzystania.

O trzeba dbać. Jest nam dany tylko jeden na całe życie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *